ofte stillede spørgsmål

Vi hjælper gerne med dit spørgsmål. Måske du kan være heldig at finde svaret i vores ofte stillede spørgsmål nedenfor.

book en rejse

For at booke en rejse skal du udfylde en forespørgsel på vores hjemmeside. Har du et ønske om at komme til en af vores specifikke destinationer, så kan du udfylde en forespørgsel på den pågældende side.

Hvis du derimod ønsker at komme til en destination, som ikke ligger på vores hjemmeside, så kan du udfylde en general forespørgsel, hvor du fortæller os din ønskede destination. Du kan finde forespørgslen her: groenrejs.dk/skraeddersyet-togrejse/

Når du har sendt en forespørgsel til os, vil vi i løbet af nogle dage sende dig en mail med et skræddersyet rejseudkast specifikt til dig. Jo mere specifik du er i din forespørgsel, jo bedre rejseudkast kan vi lave til netop dig og din rejse.

Hvis du planlægger en større rejse eller blot ønsker nogle flere detaljer om en specifik rejse, kan det være rart at snakke med en rejsekonsulent én til én. Vi arrangerer gerne et møde på vores kontor, alt du skal gøre er at sende en mail til kontakt@groenrejs.dk, hvor du fortæller, at du ønsker et møde og hvad mødet skal handle om.

Vi kan lave rejser til størstedelen af Europa, hvor der er gode togforbindelser. Hvis du ønsker at rejse til de yderste dele af Europa, så kan det give god mening at tage en overnatning eller flere på vejen i en dejlig by og fortsætte rejsen dagen efter.

Der er forskellige priser på interrailpas afhængig af, hvilken alder man har. Børn under 12 år rejser gratis på interrail, hvis de rejser sammen med en voksen. Derudover kan personer over 60 år få rabat på deres interrailpas.

  • Skal du på en rejse, hvor du ikke behøver interrailpas, så køber vi en helt almindelig billet til dig. Her rejser børn under 15 år gratis, dog skal alle uanset alder købe en pladsbillet.
  • Rejser du i en større gruppe, kan du også opnå nogle besparelser på din rejse. Vi har nogle gode samarbejdspartnere på hoteller og hostels rundt om i Europa, så vi altid kan få den bedste pris til dig og din gruppe i den periode, I ønsker at rejse.

Inden afrejse

Cirka 3 uger før din afrejsedato printer vi alle dine rejsedokumenter, togbilletter og interrail pas ud og sender dem til dig med GLS (track & trace). På denne måde sikre vi os, at du har alt hvad du har brug for og undgår tekniske udfordringer.

Inden du rejser afsted på din rejse, så er det vigtigt at du har et gyldigt pas. Hvis din rejse kræver et interrail pas, skal vi bruge dine pasinformationer til at lave dette. Opdager du at dit pas er ved at udløbe, så send os en mail med det samme, så vi undgår problemer på interrail passet.

Generelt er der mere plads i tog til baggage end ved f.eks. flyrejser. Der er forskellige regler fra togselskab til togselskab om hvor meget baggage man kan medbringe. Det er sjældent et problem at få alt sin baggage med – også hvis man medbringer flere kufferter eller tasker. Det er endda muligt at medbringe sin ski-baggage og golfudstyr mm. i toget – helt gratis vel om mærke!

I dagstog kan man typisk opbevare sin bagage mellem sæderne eller på en hylde over sæderne, som vi også kender det fra de danske tog. I nattog hvor man har egen sove- eller liggevognskupé er der god plads til baggagen inde i den aflåste kupé for natten. 

Skulle der opstå uforudsete hændelser, der gør at du ikke kan tage af sted på din bestilte rejse, har du flere muligheder for at afbestille rejsen inden rejsens begyndelse. Hvis du afbestiller senest 61 dage før afrejsedagen, kan du få 50% af rejsens totalpris tilbage. Afbestiller du 61-30 dage før afrejsedagen, kan du få 25% af rejsens totalpris tilbage. Sker afbestillingen derimod senere end 30 dage før afrejsen, er rejsens pris tabt.

under rejsen

Når du køber en rejse hos GrønRejs, sender vi altid en guide med, hvor der står beskrevet, hvordan du udfylder et interrail pas korrekt.

Når du køber en rejse hos GrønRejs, sender vi altid et dokument med, hvor der står beskrevet, hvordan du skal forholde dig, hvis dit tog er forsinket eller aflyst. Det er altid en god ide at kontakte togpersonalet i toget eller på din station, som har et godt indblik i, hvordan du på bedste måde kommer videre på din rejse. Hvis de mod forventning ikke kan hjælpe dig videre, kan du altid kontakte os på vores nødtelefon: +45 31 13 22 55, og så står vi klar til at sende dig godt videre.

På de fleste store togstationer i Europa vil der være en Helpdesk, hvor der i dagtimerne sidder personale klar til at hjælpe med togtider, spor, vejvisning og meget mere.

Langt de fleste togstationer har elevatorer, som du kan benytte, når du skal ned på perronen eller skifte fra én perron til en anden. Kontakt os hvis du har brug for info om elevator på en specifik togstation, så vil vi forsøge at undersøge det.

I ICE tog der kører gennem Tyskland, er der mange muligheder for at købe mad ombord. I disse toge er der specifikke restaurantvogne, hvor du kan booke bord og få et måltid mad, mens du nyder udsigten der ruller forbi. Her er der også gode muligheder for at købe både vegetarisk og vegansk mad.

I Sverige kører der højhastighedstoge, hvor det også er muligt at købe mad. Her kan du vælge mad fra et menukort, som indeholder både større måltider, morgenmad og snacks. Vegetarisk og vegansk mad er der også mulighed for.

I mange andre udenlandske dagstoge vil der også være en mulighed for at købe lidt mad.

Nej, vandet fra vandhanerne på toget er ikke drikkevand. Der vil dog altid være mulighed for at kunne købe flaskevand et sted i toget.

I de fleste tog er det tilladt at tage sin hund med. Det kræver ofte en hunde-billet. Din hund eller kæledyr skal oftest sidde i en transportcontainer eller have mundkurv samt snor på. Skal du have dit kæledyr med i en nattogskupé, skal du booke hele kupéen.

Servicehunde er gratis at have med og kræver ikke mundkurv.

Der er forskellige regler for hunde og kæledyr fra togselskab til togselskab, så kontakt os for at høre til din specifikke rejse. 

Ja, du kan medbringe din cykel på togrejsen. Det kræver ofte en cykelbillet som vi kan hjælpe dig med. 

Nattog

Der er forskellige kupé typer i de forskellige nattog. Hos OBB Nighjet kan der bookes tre forskellige slags nattogskupér. Du kan enten booke en hel kupé eller blot en plads i en kupé.

Liggevogne: Disse vogne har enten 4 eller 6 liggepladser og fin plads til at opbevare bagage. Et fælles toilet er til rådighed i hver togvogn.

Sovekupéer: Disse kupér har enten 1, 2 eller 3 sovepladser samt en håndvask, du kan benytte på turen. Et fælles toilet er til rådighed i hver togvogn.

Deluxekupéer: Disse kupér har enten 1, 2 eller 3 sovepladser samt et toilet og bad, som du kan benytte på turen.

Ja, morgenmaden er inkluderet i prisen, når du køber en billet til enten liggevogn, sovekupé eller deluxekupé.

Morgenmaden kan variere afhængigt af, hvilket nattog du kører med. Typisk vil det være en basis morgenmad med brød, pålæg samt en kop kaffe eller te. Lidt som man kender det fra “flymad”.

Der er mulighed for at købe både snacks og lettere aftensmad, når du har booket en nattogskupé. Hvis der er et menukort tilgængeligt, kan du bestille ud fra dette, ellers kan du hive fat i togpersonalet for at høre om dine muligheder.

I både liggevogne, sovekupér og deluxekupér vil der typisk være plads til at opbevare bagage under de nederste senge. Derudover vil der være et repos over døren, hvor der er plads til flere kufferter og andet større bagage.

I Sverige kører der højhastighedstoge, hvor det også er muligt at købe mad. Her kan du vælge mad fra et menukort, som indeholder både større måltider, morgenmad og snacks. Vegetarisk og vegansk mad er der også mulighed for.

I mange andre udenlandske dagstoge vil der også være en mulighed for at købe lidt mad.

Ja, som udgangspunkt er der mulighed for at kunne oplade diverse telefoner og computere i alle kupér.

Opredningen kan variere afhængigt af, hvilket nattog du kører med. Typisk vil der i liggevognene være opredt med et tæppe, et lagen samt en pude på hver plads. I sovekupérne og deluxekupérne vil der typisk være en dyne, et lagen, en pude samt et håndklæde på hver plads.

Ja, der er mange togforbindelser som har én liggevogn der er kørestolstilgængelig. Her er der oftest plads til én kørestolsbruger samt én ledsager.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Vi står altid klar til at hjælpe.

Du kan kontakte os på mail: kontakt@groenrejs.dk eller på telefon: +45 31 13 22 55 i hverdage 10:00-16:00.